Situacions d’aprenentatge:
-
-
Què volem saber?
Tot va començar quan vam triar la nostra pregunta interessant. A la majoria ens interessava molt saber com funcionava el Wifi perquè és una cosa que fem servir molt i no en sabíem res. Al final, després d’una tria argumentada, vam consensuar que la nostra pregunta interessant fos “Com funciona el Wifi i com es pot enviar una foto d’un dispositiu a l’altre per l’aire?”. A més d’aquesta, ens van venir altres preguntes com ara:
- Què és el Wifi?
- Quina és la diferència entre Wifi i dades mòbils?
- Com es mou el Wifi?
També ens va interessar aprendre coses sobre la història com:
- Com era la vida abans de tenir Wifi?
- Com ha evolucionat la tecnologia al segle XX?
Finalment, vam decidir centrar la investigació en tres preguntes més científiques que eren:
- En quins llocs de l’escola i ha més senyal de Wifi? De què depèn?
- Quins materials són conductors i aïllants del Wifi?
- Com afecta el Wifi als éssers vius?
En el Congrés de Ciència, ens hem centrat a respondre la pregunta “Quins factors afecten a que arribi el Wifi a un dispositiu?” a partir del disseny de l’experiment que explicarem a continuació.
Com ho hem fet?
Quan vam començar a investigar una mica, vam veure no que era un tema gens fàcil. Vam començar a fer les nostres hipòtesis sobre què era el Wifi i després, quan vam començar a buscar informació, vam descobrir que el Wifi eren ones electromagnètiques de tipus ràdio i que no eren negatives per la salut com les ultravioletes. També el Bernat ens va proposar fer una simulació de com es movien les ones a l’aigua i vam veure que si hi havia obstacles rebotaven. Tot això ens va fer pensar com es podia moure el Wifi a l’escola per arribar a totes les aules.
Per això, vam contactar amb l’Estefania, que era l’experta del Wifi a l’escola i ens va explicar com arriba internet a l’escola i com funcionava tota la instal·lació del Wifi. També ens va ensenyar una web on es podia calcular la quantitat de senyal de Wifi en Megabytes per segon (Mbps). Després de l’explicació vam buscar per l’escola tots els amplificadors i els vam situar a un plànol de l’escola.
Quan vam tenir clar com era la instal·lació del Wifi a l’escola, vam començar a dissenyar l’experiment. Vam fer les nostres hipòtesis sobre què podia fer que hi hagués menys senyal de Wifi a l’escola. Les nostres variables eren:
- Si estem més lluny de l’amplificador, tindrem menys senyal.
- Si hi ha obstacles pel mig, tindrem menys senyal.
Per comprovar-les, vam convidar a famílies perquè ens ajudessin a pensar llocs de l’escola on poder comprovar les hipòtesis en cadascuna de les variables. Quan cada grup va tenir clar on anar a fer l’experiment, vam anar a comprovar quina quantitat de senyal hi havia en aquells punts. Alguns van calcular la senyal que tenien al mateix lloc amb la porta oberta o tancada, amb parets pel mig o sense, per exemple.
Tot i que els resultats van ser semblants al que ens esperàvem, algunes coses ens van sorprendre molt i va ser molt interessant la posada en comú.
Conclusions
Després de tota la investigació, aquestes són les nostres conclusions:
- Si estem més lluny del router o amplificador, tenim menys senyal.
- Les parets i les portes aïllen la senyal de Wifi.
- Les finestres no tenim clar si aïllen: hauríem de fer més proves.
- Creiem que les persones fan interferències en la senyal de Wifi.
- La nostra classe és el lloc amb més senyal de l’escola perquè està envoltada d’amplificadors.
Per poder extreure més conclusions, ens agradaria seguir investigant sobre els efectes del Wifi als éssers vius i sobre quins materials són conductors i aïllants del Wifi.
A continuació trobareu publicat aquest article a la revista digital del 16è Congrés de Ciència: https://serveiseducatius.xtec.cat/garraf/congres-de-ciencia/
-