Situacions d’aprenentatge:
-
Durant el mes de desembre, en l’escola vam dur a terme una indagació vinculada al calendari d’advent. Cada grup classe va haver de confegir un regal per donar a una altra classe de l’escola. QUÈ ELS HI PODEM REGALAR?
Per agafar idees sobre què regalar, cada grup va anar a investigar a les aules dels nens i nenes a qui havien de fer el regal. Però shhht, era un secret! Així que vam fer una fila, ens vam posar les ulleres màgiques d’espia que ens feien ser invisibles i vam anar fins a l’aula amb els peus de puntetes per no fer soroll!
Cada grup va haver de fer una pluja d’idees tenint en compte que el regal havia de complir unes consignes:
1.Ha de poder servir per a tota la classe i/o comunitat
2.Ha de ser resistent
3.Ha de ser assequible econòmicament
4.Ha d’estar fet per nosaltresLes classes de Xics van proposar els següents regals:
Xics 1 – Un teatre per aprendre anglès
Xics 2 – Un plafó per apuntar les coses importants
Xics 3 – Un tipi de lectura
Xics 4 – Un racó de lectura amb estores i coixins
Xics 5 – Una prestatgeria amb un espai pel llibre de la setmana
Xics 6 – Un trivial de la Riera
Xics 7 – Un joc de multiplicacionsUn cop cada classe va tenir clar quin regal faria, vam passar al següent pas…
COM SERÀ EL DISSENY?
En una de les classes de Xics vam elaborar un teatre de titelles per tal que els nens i nenes poguessin fer-hi representacions en anglès per treballar l’expressió oral. Abans de fer-lo, vam parlar sobre com volíem que fos i després cadascú va fer el seu disseny en funció de com se l’imaginava.Després de veure tots els dissenys, d’acordar conjuntament com seria i quin material necessitaríem, vam escriure una carta als conserges de l’escola demanant-los la seva ajuda. I és que l’Àlex i el Marc són uns “manetes” i sempre tenen solucions per tot! També en vam escriure una altra per als nens i nenes de la comunitat de Grans perquè volíem saber com es deia “teatre de Ribes” en anglès.
A partir de l’elaboració d’aquest regal ens vam endinsar en conceptes matemàtics com la geometria. Vam aprendre els noms d’algunes formes geomètriques mentre observàvem les diferències entre unes i altres.
“El teatre té la forma d’un rectangle, perquè si fos un quadrat
seria com si ho partíssim per la meitat…”També vam haver de mesurar diferents parts de l’estructura per poder saber de quina mida hauria de ser el plafó del davant i per saber quanta tela necessitaríem per a les cortines. Primer de tot vam utilitzar els PAMS com a mesura convencional.
Però, podem anar a comprar demanant els pams de fusta que necessitem? A partir d’aquí va sorgir la idea d’utilitzar un metre, així doncs vam passar de pams a metres. Ara sí, ja gairebé ho teníem!
EL PRODUCTE FINAL
Un cop preses totes les mesures vam posar les cortines. Ara ja només quedava acabar de perfilar el disseny: mànigues arremangades i a pintar!, rodet amunt, rodet avall…ENTREGA DEL REGAL
En acabar tot aquest procés d’indagació i elaboració dels regals, va arribar el moment d’entregar-los. Cada grup-classe vam pensar unes pistes per deixar als nens i nenes a qui els hi fèiem el regal i també vam pensar una manera especial de fer-los l’entrega.
El moment d’entrega del regal va ser d’aquells moments que diem que són especials i importants. Suposava donar allò que havíem estat elaborant durant tants dies! Allò que durant unes setmanes va ocupar el nostre dia a dia rumiant, descobrint, compartint idees, mesurant, pintant… i que ens va portar tants nervis durant el compte enrere pel dia d’entrega!
A tots els grups se’ns plantejava la mateixa pregunta… Els hi agradarà el nostre regal? Això no ho podíem saber, però una cosa sí que la teníem ben clara: sens dubte eren regals que, per sobre de tot, estaven fets amb il·lusió i des del cor!