Estratègies d’aprenentatge
“Aprenem fent i reflexionant sobre el que fem per ser competents per la vida”
Per aconseguir aprendre a partir de la reflexió sobre el que es fa, dissenyem els nostres horaris a partir del nostre marc d’actuació que és l’essència de l’escola. Aquest marc ha estat pensat i reflexionat al llarg dels anys a partir de la formació de les mestres que han anat formant part del Claustre de l’escola Riera de Ribes i està en constant creixement. Aquests són els quatre pilars del nostre Projecte Educatiu:
- Intervenció en diferents contextos on cadascú es pot reconèixer la pròpia capacitat d’aprendre (treballar amb la diferència).
Construir xarxes de relació entre el dins i el fora de l’escola, des de i amb el món real.
Voluntat de millora en els diferents àmbits que configuren la cultura de l’escola des del valor de cadascú i els rols que pot desenvolupar.
- Resolució de situacions del món real amb la intenció de reflexionar sobre els sabers i el mateix procés d’aprendre a partir d’itineraris cognitius diversificats, tenint en compte els interessos, els processos i els ritmes de cadascú.
Quan a l’escola dissenyem un procés profund d’aprenentatge a partir de les diferents estratègies pedagògiques que oferim, tenim compte aquests aspectes:
- que treballi amb la diferència, tenint-la present com una oportunitat i un valor.
- que proporcioni contextos d’aprenentatge ben rics i reals amb una finalitat ben definida, tenint clar el què volem aconseguir.
- que tingui com a motor -i en definitiva, com a mitjà- la personalització de l’aprenentatge, entenent que en tot procés d’aprenentatge profund hi ha d’haver reflexió sobre els sabers i el propi procés d’aprendre.
- que permeti diversificar al màxim el Currículum.
- que sigui factible que el docent controli els processos que hi vol fer emergir, amb assessorament pedagògic que ens permet pensar com intervenim sense interferir.
Els nostres horaris estan distribuïts amb diverses estratègies, i cadascuna d’elles té una finalitat determinada. La manera com es van definint al llarg de tota l’escolaritat també encaixa amb les necessitats que hi ha segons l’edat dels infants.
Estratègies d’aprenentatge:
Camins de Ribes
Tenen com a finalitat conèixer i estimar el nostre territori, Ribes. Són a peu i de menys a més complexitat segons les edats. Es planifiquen des de la Comissió de Camins, on hi ha diferents famílies que són coneixedores de diferents indrets del nostre poble i de la seva història.
La Comunitat dels Grans, també pugen al cim del Montgròs un cop al curs.
Les sortides que es fan al setembre ajuden a decidir el nom de cada aula.
Els noms de les classes estan triats seguint aquestes consignes:
-
- Xics: animals de Ribes.
- Petits: vegetació de Ribes.
- Mitjans: llocs d’interès de Ribes (carrer, plaça, masia, edifici històric,….).
- Grans: personatges històrics de Ribes.
Estratègies d’aprenentatge:
English Time
Les propostes d’aprenentatge d’anglès que fem a l’escola pretenen afavorir la capacitat i habilitat per comunicar-se en la llengua anglesa, facilitant la transferència necessària d’aprenentatges entre la llengua anglesa i la llengua materna de cadascú.
La seva presència a l’escola en diferents moments setmanals:
A la comunitat de Xics, hi ha un racó de matí -que sol ser el racó de Jocs Compartits i el racó de Joc Simbòlic – on tres dies a la setmana l’especialista d’anglès se’n fa càrrec. No tot el curs és el mateix espai i així podem oferir als infants diversos contextos d’aprenentatge. Mitjançant el joc, apropem l’anglès als infants amb la mirada que hi vagin tenint contacte i tinguin experiències que convidin a expressar-se i voler aprendre’n.
Seguint aquesta mateixa mirada, a Primària s’ofereix diàriament, a la Comunitat de Petits i Mitjans, un racó especialitzat en la llengua anglesa, el racó d’English World. També a Primària tenen les sessions d’ English Time setmanals, on el tutor o tutora de referència del grup també hi és present donant suport al grup.
A la comunitat de Grans augmenten les sessions setmanals d’ English Time, on també hi té lloc l’English Theater. Amb la finalitat de mostrar a les famílies una obra de teatre en anglès a final de curs, farà falta realitzar un munt de tasques que comportaran l’aprenentatge de la llengua anglesa. Caldrà entendre, memoritzar i interpretar de forma adequada un diàleg en anglès, com també construir una escenografía que acompanyi la història, confeccionar el vestuari, repartir els diferents papers perquè tothom pugui prendre-hi part,… Tasques totes elles importants perquè la representació sigui tot un èxit.
Estratègies d’aprenentatge:
Música
Els contextos d’aprenentatge que embolcallen la música a l’escola són ben diversos i nombrosos. Incorporem en el nostre dia a dia diferents experiències musicals amb la finalitat d’estimular la capacitat expressiva dels nostres infants i augmentar la seva cultura musical. Les descrivim tot seguit:
Dins dels racons de lliure elecció de la Comunitat de Xics s’oferta cada tarda el Racó de Música, on els infants tenen l’oportunitat de fer diferents propostes d’aprenentatge que els estimulen per l’art de la música, tant a nivell d’oient com d’interpèrpret.
Quan arriba una festa com la Castanyada, el Nadal i el Carnaval preparem diferents peces musicals -cantades o ballades- per mostrar a les famílies. En aquesta preparació cal prendre consciència i esforçar-se perquè la representació sigui un èxit de tot el grup.
Cap a final de curs, gairebé tota l’escola pren part en la interpretació d’una cantata que acabem mostrant a les famílies. La seva preparació és una tasca enorme que s’inicia ja al primer trimestre. Hi participen els infants d’I5 fins a 6è. Els infants d’I5 ajuden al cor amb algun tema de la cantata, els Petits fan de cor, els Mitjans toquen les plaques i els de 6è els ukeleles. Alguns nens i nenes de 5è fan de narradors.
Una altra situació d’aprenentatge on la música també és clau és el Projecte Cordes que fan els nens i nenes dels Mitjans. Gràcies a l’ajuntament, l’escola pot comptar amb l’acompanyament d’un professional de l’Associació Ribes Música. Es fan sessions periòdiques conjuntament amb el mestre especialista de música de l’escola. Aquest projecte permet experimentar l’aprenentatge en grup d’un instrument de corda, concretament el violí, la viola i el violoncel.
Els infants de 5è participen en la Cantània de l’Auditori de Barcelona. L’especialista de música de l’escola rep una formació per tal de poder treballa l’obra musical a l’escola. Els nens i nenes formen part d’un cor amb infants d’altres escoles i amb músics professionals, i ho interpretaran al mateix Auditori davant de les famílies. Una vivència musical important i inolvidable per a tothom.
Estratègies d’aprenentatge:
Educació Física i Psicomotricitat
EDUCACIÓ FÍSICA
Fem sessions a Primària setmanals amb l’especialista d’1h i 30 minuts. Oferim diferents propostes que tenen com a finalitat el coneixement del propi cos, la reflexió sobre el sentit i els efectes de l’activitat motriu, i la presa de consciència d’hàbits saludables.
Utilitzem el joc com a eina de relació amb els altres, i busquem la participació en les diverses propostes de manera respectuosa i tolerant, resolent els conflictes mitjançant el diàleg. Es proposen diferents tipus de jocs: sensorials, simbòlics, dramàtics, de cooperació, d’oposició, reglats, …. per arribar a gaudir de l’activitat física motriu.
La Comunitat de Petits fa piscina durant un trimestre. Són unes 8 sessions que es fan a l’Espai Blau i és l’ajuntament qui ho organitza.
La Comunitat de Mitjans participa en el programa educatiu Dansa Ara de dansa contemporània que organitza el Consell Comarcal del Garraf amb la col·laboració de l’ajuntament. Els mestres es formen amb uns experts en dansa, i després dels diferents assajos es fa una ballada conjunta amb altres escoles del Garraf.
PSICOMOTRICITAT
La nostra pràctica psicomotriu té com a referent en Bernard Aucouturier. Per l’escola la seva pràctica és clau per acompanyar a l’infant en el seu desenvolupament global: a nivell motriu, social, cognitiu i afectiu. Mitjançant el joc espontani, que és la màxima expressió motriu, les nenes i els nens descobreixen i conquereixen el món, expressen les seves emocions, la seva vida afectiva profunda i el seu món de fantasia.
Fan psicomotricitat els infants des de I3 fins a 4t. Hi ha dues maneres de portar-la a terme: amb sessions que es fan cada 3 o 4 setmanes aproximadament, amb el mestre tutor/a i amb l’especialista; i en format de racó amb l’especialista i amb infants dels diferents grups de la comunitat.
Estratègies d’aprenentatge:
Conferències
Fem les conferències per afavorir el desenvolupament d’habilitats de comunicació, expressió, comprensió, escolta i representació a través del llenguatge oral i corporal.
A mesura que els infants van creixent, augmenta la demanda i l’exigència: complexitat i aprofundiment en el contingut que es pretén desenvolupar; durada; ús de materials diversos per realitzar la presentació; actitud dels oients; autonomia; …
El tema de la conferència ha de ser significatiu per a l’infant: pot ser un tema que li interessi i vulgui investigar, pot ser sobre alguna cosa de la qual en sap i ho vol compartir, pot partir d’una experiència o vivència pròpia, …
La conferència té dues parts: la preparació i el moment de l’exposició. La preparació es fa fonamentalment a casa, amb la implicació de la família, si es pot i és oportú. A classe, es fa la planificació o el calendari de les exposicions i el tutor/a segueix el procés de preparació i ajuda quan cal (cerca algun llibre específic, pot fer alguna aportació per millorar la presentació, ,…)A casa, cal assajar la conferència i regular els diferents elements comunicatius que intervenen: to de veu, rapidesa, gesticulació, explicar i no llegir, buscar objectes il·lustratius,… Es pretén que els infants es preparin l’exposició amb el propòsit de comunicar el que s’ha investigat de la manera més clara i entenedora possible. Caldrà tenir en compte les idees principals del tema, les paraules difícils que poden sorgir, …
A la classe es crea un ambient apropiat per la situació: s’ha de saber estar en silenci i amb una actitud respectuosa durant tota la conferència. En funció de l’edat, es van anotant de manera més o menys detallada els aspectes més rellevants i els dubtes que van sorgint. En acabar la conferència hi ha un torn de preguntes per aclarir dubtes, i és important que el conferenciant, amb les aportacions de la família. expliqui perquè ha escollit el tema, com ha dut a terme la investigació, com s’ha preparat la conferència, com s’ha sentit quan la feia, si s’ha sentit escoltat, …
El màxim exponent d’aquesta estratègia és el Congrès de Sant Jordi, on es mostren algunes de les conferències que s’ha fet durant el curs i on tot l’alumnat de l’escola té l’oportunitat d’escollir-ne dos o tres. És un dia molt emocionant per l’escola, on un convidat d’honor fa la conferència inaugural i on ens dedica sempre unes paraules d’encoratjament.
Estratègies d’aprenentatge:
Colònies i Viatge
COLÒNIES:
L’objectiu principal és el de crear vincles forts entre els infants i el mestre referent.
És una estratègia pedagògica i socialitzadora. L’escola vetlla perquè tots els alumnes hi puguin assistir i l’Afa té un fons de solidaritat per les famílies que passen per alguna dificultat econòmica.
Les colònies es viuen en un context d’aprenentatge diferent, on és conviu en un entorn natural. És una experiència única pel fet de dormir fora de casa i també contribueix al procés de maduració i creixement personal.
L’escola les organitza de manera que les diferents cases estiguin repartides per diferents comarques catalanes. Com més petits, més a prop de Ribes i a mesura que l’infant va creixent va coneixent altres indrets del territori català.
La comunitat dels Xics marxa dos dies i una nit, i a Primària es marxa tres dies i dues nits.
VIATGE DE 6è:
Els infants de 6è marxaran de viatge de tres dies i dues nits a finals del 3r trimestre a un indret de territori català. Les famílies hauran d’organitzar-se per fer durant el curs diferents activitats amb la finalitat de recollir diners. La preparació d’aquestes ha de tenir present que siguin els mateixos infants que col·laborin en la seva realització. Els diners que es recullen estan destinats a tots els infants de 6è, mai van destinats a cap nena o nen en concret.
Els alumnes faran una indagació per acabar consensuant quin és el lloc més idoni, segons la quantitat de diners que es reculli. Caldrà també decidir quines activitats seran les més oportunes per poder tenir una feliç vivència i un bon record.
Estratègies d’aprenentatge:
Grup de referència
Són els moments de seguiment que el grup té amb el tutor o tutora de referència on:
- es fan converses per anar regulant l’assistència en tots els racons i prendre consciència de quins són els interessos i necessitats de cada aprenent.
- es fan cercles de paraula per anar forjant la identitat de grup i reflexionar sobre com se sent cadascú i com es relaciona.
- es fan converses entre infant-tutor/a, feed-back que permet a l’aprenent situar-se i al docent prendre consciència sobre el que aquell alumne/a necessita.
Estratègies d’aprenentatge:
Racons de lliure elecció
Cal entendre’ls com un espai d’aprenentatge, de descoberta, d’experimentació, on el mestre esdevé un provocador de reptes, d’oportunitats per aprendre. La intervenció del docent fa que l’alumnat visqui experiències on han de desenvolupar estratègies i on van adquirint eines i maneres de fer personals per resoldre. Hi ha construcció, creació, hipòtesis, experimentació, reflexió, contrast… són espais on l’infant sent un benestar en l’aprendre i on els mestres controlen el valor d’aprenentatge de les propostes que es presenten.
Hi ha la possibilitat de triar lliurement i són els tutors qui acompanyen aquesta tria. El fet de que hi hagi lliure elecció ens aporta que no hi hagin aglomeracions -i en conseqüència menys conflictes-, i proporciona a l’alumne/a una oferta ben àmplia d’espais dins i fora de l’escola. Els racons són un context inclusiu més de l’escola, on cada infant es mou segons la seva necessitat, on s’ofereixen propostes d’aprenentatge interessants que ajuden a remoure interessos i fan aflorar nous interessos.
A la comunitat dels Xics hi ha 7 racons de matí i 7 de tarda, amb una ràtio de 18 alumnes.
Pel matí tenim: racó de joc simbòlic, racó de taller mecànic, racó de llibres, racó de teatre, racó d’excavadores, racó de jocs compartits i racó d’arquitectura. Per la tarda tenim: racó de llums i ombres, racó de psicomotricitat, racó del sorral, racó de ciència, racó de l’artista, racó de mou-te i racó de música.
A les comunitats dels Petits i Mitjans hi ha 10 racons amb una ràtio de 20 alumnes i es fan pel matí, abans d’anar a dinar. Són els següents: racó de ciència, racó de tecnologia, racó de l’hort i entorn, racó de l’ateneu, racó d’arquitectura, racó de mou-te, racó de petites històries, racó de psicomotricitat, racó de l’artista i racó d’ english world.
Estratègies d’aprenentatge:
Grup de lectura
Passa a la comunitat de Mitjans i Grans ja que en aquestes edats generalment ja hi ha més autonomia lectora.
Fem Grup de lectura amb la intenció és fomentar el gust per la lectura, trobar l’estil lector de cadascú, millorar la comprensió lectora, adquirir esperit crític i arribar a comprendre que la lectura obre les portes al saber i ajuda a entendre el món. Llegir per imaginar, per crear, per emocionar-nos, per gaudir, per estimar,… Aprendre a llegir, el plaer de llegir, llegir per aprendre.
Com ho fem? Fent lectura pels altres: lectura d’un llibre per a tot el grup on el mestre/a llegeix en veu alta; fent lectura dels companys en veu alta; fent converses filosòfiques a partir d’una lectura, d’una notícia, d’un fet important que genera interés al grup. I fent tertúlia literària: portant de casa els llibres que volen mostrar als companys argumentant el perqùè de la seva recomanació.
Estratègies d’aprenentatge:
Indagacions
Una indagació tant pot ser: una Pregunta Interessant, com la preparació d’una festa, de les colònies o el viatge de 6è.
El que es vol que passi en aquests moments són situacions d’aprenentatge profund a partir d’un context que ens ho facilita i que dona sentit a voler resoldre un repte. El context ha de dur a connectar els diferent sabers, i alhora és el moment que l’infant se situa com aprenent, i que pren consciència dels seus sabers i dels seus aprenentatges.
Aquesta xarxa vol representar els vincles i les connexions que s’estableixen a l’escola. Vincles i relacions entre les persones, connexions entre les experiències, situacions, entre els sabers, entre les idees dels uns i dels altres. Com més espessa és la trama, més ric i de qualitat és l’aprenentatge.
A la nostra escola hi ha un patró d’actuació, que es va repetint en els processos d’aprendre. Una acció per resoldre, per comprendre, per organitzar,… una situació, un fet,… fa que se’t plantegin nous interrogants que et fan repensar, reorganitzar el pensament, modificant l’acció inicial. Però això no es fa ni sol ni en silenci, necessitem dels altres, de les seves idees, del contrast que m’ofereixen, necessito argumentar, reflexionar… Per això parlem de: pensament, actuació, comunicació. Així és com a l’escola entenem que aprenem les persones.
PREGUNTA INTERESSANT
S’inicia amb el Generar i remoure. Cada comunitat en fa un cada curs. S’ofereixen diferents sortides a la canalla que ajuden a despertar curiositats que ens porten a concretar la Pregunta Interessant. La tria de la sortida es fa de manera argumentada i els mestres de cada comunitat les equilibren respectant, dins del possible, el que els infants han demandat.
Són sortides en bus i també hi ha una sortida al cinema de Ribes on es projecta una pel·lícula que ha triat l’equip docent que permet portar a l’aula qüestions que estan latents dins la nostra societat.
El desenvolupament de la Pregunta Interessant, en el cas dels Xics i Petits passa amb el seu grup de referència. En el cas dels Mitjans i Grans els infants es barregen segons els interessos que tenen. Cada tutor/a se n’ocupa d’una, i per tant els infants poden fer la tria entre cinc opcions. Aquesta tria ha de ser consensuada amb el docent de referència ja que cal tenir present si el que l’alumne/a vol és el que realment necessita.
Dins del procés de la Pregunta és possible que també hi entrin els experts. Són les persones que ajuden a resoldre dubtes i contradiccions i que ens aconsellen sobre com avançar amb el repte que el grup té entre mans.
Totes les Preguntes Interessants s’acaben amb una comunicació a les famílies. És el moment de reflexionar i prendre consciència de tot que s’ha après i d’endreçar el discurs que es farà a les famílies. Maquetes, obres de teatre, presentacions digitals, exposicions, línies del temps,… ajudaran fer arribar a les famílies tot el que es vol explicar.
Els Mitjans i els Grans fan les seves comunicacions en forma de mosaic. Es fa entre els diferents grups de la Comunitat de Mitjans i es conviden a les famílies. Es preparen diferents activitats a fer que estan dissenyades per mostrar el que s’ha après.
FESTES
A l’escola entenem que les festes són un context d’aprenentatge idoni. La seva preparació ens aporta moments d’aprenentatge molts rics i la realització de cadascuna d’elles ens dóna l’oportunitat de viure cada festa conjuntament amb tota la comunitat de l’escola: alumnes, mestres i famílies. Per cada festa hi ha un marc general que normalment sempre és el mateix, tot i que la manera com s’acaba concretant cadascuna d’elles cada curs és diferent.
La infraestructura que es necessita i el volum de feina quan s’acosta la festa es considerable, i generalment es demanen famílies voluntàries. L’ajut de les famílies per tal d’acabar d’ultimar tots els detalls fa que la festa acabi sent un èxit.
Les festes que celebrem són: Castanyada; Nadal (calendari d’Advent, tió o amic invisible i cantada de nadales); Carnaval; Sant Jordi (Congrès de Sant Jordi); fi de curs (sopar a la fresca i últim dia del curs amb el jocs i el comiat de 6è).
COLÒNIES
L’objectiu principal és el de crear vincles forts entre els infants i el mestre referent.
És una estratègia pedagògica i socialitzadora. L’escola vetlla perquè tots els alumnes hi puguin assistir i l’Afa té un fons de solidaritat per les famílies que passen per alguna dificultat econòmica.
Les colònies es viuen en un context d’aprenentatge diferent, on és conviu en un entorn natural. És una experiència única pel fet de dormir fora de casa i també contribueix al procés de maduració i creixement personal.
L’escola les organitza de manera que les diferents cases estiguin repartides per diferents comarques catalanes. Com més petits, més a prop de Ribes i a mesura que l’infant va creixent va coneixent altres indrets del territori català.
La comunitat dels Xics marxa dos dies i una nit, i a Primària es marxa tres dies i dues nits.
VIATGE DE 6è
Els infants de 6è marxaran de viatge de tres dies i dues nits a finals del 3r trimestre a un indret de territori català. Les famílies hauran d’organitzar-se per fer durant el curs diferents activitats amb la finalitat de recollir diners. La preparació d’aquestes ha de tenir present que siguin els mateixos infants que col·laborin en la seva realització. Els diners que es recullen estan destinats a tots els infants de 6è, mai van destinats a cap nena o nen en concret.
Els alumnes faran una indagació per acabar consensuant quin és el lloc més idoni, segons la quantitat de diners que es reculli. Caldrà també decidir quines activitats seran les més oportunes per poder tenir una feliç vivència i un bon record.