Situacions d’aprenentatge:
-
-
Les Preguntes Interessants són una estratègia d’aprenentatge molt nostra; molt Riera. A continuació trobareu desenvolupat tot el procés i podreu veure com ho fem pas a pas.
Per poder pensar i seleccionar Preguntes Interessants sempre comencem per generar i remoure nous interessos, interrogants, inquietuds a partir de sortides (pensades per l’equip de mestres de la Comunitat a partir dels diferents àmbits del currículum) conferències o moments d’aula entre d’altres… poden sortir en qualsevol moment de la vida escolar .
Les preguntes resultants d’aquestes experiències les recollim en un sac de preguntes per classe i després les compartim en un plenari. És un moment on es trobem tota la Comunitat per explicar-nos totes les Preguntes i saber d’on han sortit. L’equip de mestres de la Comunitat seleccionem les Preguntes Interessants tenint en compte que hi hagi diferents temàtiques per poder diversificar al màxim el currículum i que puguin quedar representats els diferents interessos de l’alumnat.
Nosaltres vam seleccionar aquestes i amb aquestes mirades:
- PER QUÈ CANVIEN LES ESTACIONS DE L’ANY? (Mirada medi natural)
- COM SOM PER DINS? (Mirada medi natural)
- COM ES VA CREAR RIBES? (Pregunta de l’entorn)
- COM ES CREA UNA LLAVOR? (Mirada científica)
- ON SÓN LES OBRES D’ART DE LES DONES? (Mirada social i artística)
- COM HAN EVOLUCIONAT ELS OFICIS? (Mirada històrica)
Una vegada explicades totes les Preguntes arriba el moment en què l’alumnat fa la tria argumentada per ordre de prioritats de quines són les Preguntes que vol desenvolupar. A la Comunitat de Petits no ens barregem i per tant després hem d’arribar a un consens de quina Pregunta fer entre tot el grup.
El desenvolupament de la Pregunta Interessant es produeix durant 2 mesos i durant aquest període es va construint coneixement de manera conjunta. Hi ha moments de converses d’aula, de llegir llibres, mirar vídeos, fer experiments, de fer càlculs, de contrastar opinions, de reflexionar, de contactar amb persones expertes, de fer sortides, de comunicar,… amb activitats grupals, per grups cooperatius, per parelles o de manera individual. Sempre treballant de manera globalitzada..
De cada Pregunta hi ha un producte final (obra de teatre, maqueta, diorama, obra d’art, mural, vídeo, …) molt variat que és una mostra del procés d’aprenentatge. A més a més preparem i fem la comunicació a les famílies per donar a conèixer tot el que hem anat aprenent al llarg de la indagació. Aquestes comunicacions van a càrrec de l’alumnat de cada Pregunta i els dies 30 i 31 de maig, les famílies de la Comunitat de Petits podreu venir a veure quines sorpreses us estem preparant!
-