Situacions d’aprenentatge:
-
-
A l’Escola apostem per estratègies d’aprenentatge que donin resposta als diferents interessos i necessitats, ja que no tots els infants aprenen igual ni en el mateix moment. Una d’aquestes estratègies són els racons de lliure elecció. Són entorns estimulants on els infants es poden moure lliurement, escollir autònomament i desenvolupar-se de forma natural en relació als seus interessos i motivacions. Són espais que respecten la diversitat, que tenen en compte en tot moment el ritme individual de cada un d’ells i elles.
Per què els fem? Un dels principals objectius és treballar a partir d’un context inclusiu on puguin néixer noves curiositats, donant resposta a les necessitats de cada edat i on es fomenti la responsabilitat per la cura dels materials i dels espais. Participen conjuntament els infants de petits i mitjans, d’una manera activa, creativa i lliure. En els racons es fomenta la relació, el diàleg, la cooperació; i quan parlem de relació ens referim al sentit més ampli de la paraula: amb un mateix o amb una mateixa, amb l’adult o l’adulta acompanyant, amb els aprenentatges, amb la natura, amb la cultura, amb la imaginació i la creativitat, amb l’emoció…en petit grup, en gran grup, de manera personal i íntima o en comunitat. L’agrupament en diferents edats permet personalitzar els aprenentatges, els infants poden interaccionar amb d’altres infants d’edats i graus maduratius diferents, enriquint així les seves possibilitats de relació, vincle i col·laboració, essent el protagonista i constructor del seu propi aprenentatge.
Els i les mestres intervenim sense interferir perquè l’infant actuï, observi, imagini, s’emocioni, inventi, experimenti, construeixi, comparteixi, relacioni… i interactuï amb la resta de companys, donant resposta als diferents interessos i necessitats.
A cada ambient s’ofereixen un ventall de propostes d’aprenentatge amb diferents materials, potenciant una diversitat de respostes i d’accions per part de l’infant.
Actualment fem 10 racons:
- Arquitectura: L’ambient de construccions ofereix un espai ric en material no estructurat, que permet l’acció lliure, on l’infant pugui desenvolupar la imaginació, potenciar l’esperit d’equilibri i la concentració, crear curiositat, desenvolupar la capacitat de creació i construcció. On poden transitar per diversos llenguatges, tenir diàlegs íntims… generant un entorn segur i amb una harmonia global on l’infant pugui tenir infinitat de vivències i de possibilitats.
- Artista: Les propostes del racó de l’artista estan centrades en permetre que l’alumnat incorpori la llengua anglesa com a mitjà de comunicació per a la creació i expressió d’idees a través d’un treball artístic. D’aquesta manera, s’acostumen a escoltar i posar en pràctica ordres orals, podent demostrar què han entès.
- Ateneu: És un racó on les matemàtiques són molt presents. Es presenten diferents propostes de joc variades, en el sentit de nivell de dificultat i intenció (geometria, numeració i càlcul, etc.) Al acabar es fa el recompte de punts, acordats prèviament, i s’aprofundeix en el càlcul en funció del moment de cada infant (diferència de punts entre els diferents jugadors, multiplicar la quantitat de fitxes pels punts que valen, etc.
- Ciències: S’ofereixen propostes que els porten a trobar respostes a reptes nous, a deixar interrogants sense resoldre, a crear hipòtesis, obrint així camins nous de coneixement.
- Hort i entorn: Racó on la natura és la protagonista. A l’escola defensem que aprendre de la natura ha de ser fruit d’una vivència, on el cos i l’ànima es posen en contacte amb les plantes, amb els arbres, amb la terra, amb l’aigua, amb la llum, amb la foscor,… On els infants s’emporten una sèrie d’experiències gratificants, enriquidores i úniques, com pot ser cavar, regar, sembrar, observar, etc. adaptades a tots els nivells i interessos dels alumnes.
- Mou-te: Té com a finalitat principal contribuir al desenvolupament integral de l’infant, i en conseqüència a una millora de la qualitat de vida, a través de la competència motriu, entesa com la integració dels coneixements, els procediments, les actituds i els sentiments vinculats fonamentalment a la conducta motora.
- Música: La música forma part de la nostra vida, ens fa sentir, ens fa emocionar-nos, inclús ens fa pensar i reflexionar, per això la incloem a diari perquè puguin experimentar amb el cos, veu, ritme, d’una manera espontània i lúdica.
- Tecnologia: Aquest racó afavoreix el treball en equip, el pensament creatiu i tecnològic i la competència digital a partir de diferents propostes que els ajuden a avançar en les relacions interpersonals.
- Petites històries: L’objectiu d’aquest racó és l’utilització del llenguatge com a instrument per interpretar i comprendre la realitat a través de textos orals i escrits i per comunicar-se de manera oral i escrita. A través de diferents tipologies de textos, elaborant històries vives,… fent de la lectura un plaer compartit.
- Psicomotricitat: Clau per al desenvolupament motriu, cognitiu, comunicatiu i afectiu dels infants, ja que aquests creixen, juguen i aprenen principalment a través del moviment i de la relació amb els altres.
Finalment volem destacar com aquesta estratègia d’aprenentatge afavoreix l’autonomia, la creativitat i l’autoaprenentatge vinculats als desitjos interns de l’infant i a la possibilitat de l’acció com a eina per afavorir un aprenentatge natural i autèntic. És d’aquesta manera com cada nena i cada nen es podrà desenvolupar des de les seves competències tot desplegant el seu potencial de manera autònoma, amb l’acompanyament de la persona adulta.
“… és necessari organitzar des del primer moment un espai i una cultura de l’espai que afavoreixin tots els processos de comunicació de l’infant: l’educació és un esdeveniment fet d’interaccions complexes moltes de les quals es produeixen si l’espai hi participa.”
Loris Malaguzzi
Pedagog italià – Reggio Emilia
-