Situacions d’aprenentatge:
-
- Després del Carnaval, la comunitat de Xics fem un seguit de sortides per tal de despertar inquietuds i endinsar-nos en un procés d’indagació.
Les sortides plantejades ajuden als Xics a ampliar perspectives i a desenvolupar la comprensió del món que ens envolta. També provoquen la possibilitat de crear interrogants relacionats amb temes específics, íntimament lligats a cada sortida.
Fiquem el focus en estimular la curiositat des d’una manera activa, sent així els infants els protagonistes. Fem dels seus interessos, el punt de partida de l’aprenentatge.
Les sortides plantejades aquest curs són les següents:
- La natura al nostre abast, al Museu de Ciències Naturals
- Menjar i ser menjat, al CosmoCaixa
- CRARC
- Planetari Bombolla, al CosmoCaixa
- Pel·lícula “El bosc d’Haquivaqui”, al cinema de Ribes
Les mestres som les encarregades d’aportar informació inicial de cada sortida per tal que cada infant pugui decidir, segons el seu interès, una de totes les ofertes per endinsar els seus coneixements. Ho fem a través d’ordenar les sortides segons les prioritats de cadascú, per després establir els grups finals.
Comencem! Arriba la setmana de descobrir:
La natura al nostre abast fa evident la interrelació constant entre els éssers vius i el seu entorn, com també dona valor a les restes i rastres com a pistes per ajudar-nos a interpretar el funcionament de la naturalesa.
Durant la sortida Menjar i no ser menjat, l’alumnat descobreix per què els animals i les plantes són tan diversos entre si. Recorrem la Sala Univers per observar animals que representen la gran diversitat de formes, colors, mides i comportaments dels éssers vius. Després, reflexionem sobre l’objectiu: menjar i no ser menjar, sobreviure i deixar descendència.
“Com es mouen els animals que no hi veuen?” S’escolta
CRAC és un centre de recuperació d’amfibis i rèptils on els objectius són la investigació, la recuperació i l’educació i respecte cap aquests. Els nens i nenes coneixen la importància d’aquest centre, les característiques dels rèptils que actualment tenen, l’hàbitat i les condicions on viuen, etc.
El Planetari Bombolla ens ha permès iniciar-nos en els fonaments de l’astronomia. Ens ha ensenyat les primeres nocions sobre l’univers, mostrant com estan situats els planetes del sistema solar i comprovant com els moviments de la terra provoquen les estacions de l’any. Mirant al sostre també hem vist una guia de les estrelles que ens envolten.
“Per què la lluna té diferents formes?” Pregunta una Merla
La pel·lícula El bosc d’Haquivaqui, ens ha ajudat a reflexionar sobre la cadena tròfica, com també dels valors del respecte i companyonia en la convivència en un mateix espai.
“Per què els personatges canten?”, un Xic va preguntar en acabar la pel·lícula
Realitzades totes les sortides, ens reunim per grups d’aquestes i, entre tots, formulem diverses preguntes d’allò en què volem aprofundir, per tal que es converteixi en una pregunta interessant per investigar i crear coneixements.
Fem un plenari tota la Comunitat de Xics i posem en comú aquestes preguntes. Ens escoltem i prestem atenció perquè cada classe haurà de decidir quin interrogant dels presentats vol treballar i investigar.
Durant els següents dies, amb el grup classe, es parla de cada sortida, de les preguntes que s’han formulat respecte a aquestes, es fa una pluja d’idees que podem fer durant el procés de resposta, fins a arribar a un acord de la pregunta interessant que volem treballar a l’aula.
- Després del Carnaval, la comunitat de Xics fem un seguit de sortides per tal de despertar inquietuds i endinsar-nos en un procés d’indagació.