Situacions d’aprenentatge:
-
Cada cop més des de la ciència i les institucions avalen aprenentatges significatius, actius, que impliquin la interconnexió de sabers per tal de donar resposta a una inquietud o un problema real. “Generar i remoure” és una provocació invisible per a través de vivències reals, despertar sensibilitat en la curiositat a través de preguntes.
Per fer-nos bones preguntes ens cal sortir i descobrir contextos diferents del que estem acostumats perquè són oportunitats per generar nous interrogants i remoure algunes inquietuds que tenim. Aquests nous interrogants parteixen d’un context o problema real i que impliquen la interconnexió de sabers per tal de donar-los resposta. Per tant, el “generar i remoure” no és més que una
provocació que a partir de vivències pretén despertar curiositats i motivació a formular-nos noves qüestions a resoldre.
Per aquest motiu, obrim aquest nou trimestre amb noves propostes de sortides i així poder triar una bona pregunta interessant per investigarem al llarg del curs. Des de la Comunitat de Mitjans, hem fet diferents sortides de les quals ens han sortit algunes preguntes a investigar.
La primera sortida va ser una excursió pels Camins de Ribes on vam fer una ruta circular per la riera i camins amb parades a llocs tan emblemàtics com al Castell de Ribes, la Masieta o Can Zidro, on la Gemma ens va poder explicar algunes curiositats d’aquests. En aquest recorregut vam aprofitar per observar el nostre entorn proper i comprendre’l una mica més. Ens van sortir preguntes tan interessants com “per què el plàstic contamina i on va a parar?”, “per què hi ha parets de pedra seca al carrer de les parets fondes?” o “per què hi ta tantes vinyes a Ribes?”. També ens vam trobar una cosa estranya d’un insecte, com una pell transparent i ens vam preguntar “què era allò” i “com se l’havien pogut menjar sense trencar la pell”. També el caminar plegats sortien converses que derivaven a preguntes com “per què veiem el món amb colors i qui s’ha inventat els seus noms?”
La segona sortida que vam fer, la van poder triar els propis nens i nenes d’entre tres propostes. Després de llegir de què tractava cadascuna, cada infant va escriure un text argument en quina li agradaria anar i vam fer tres grups en funció dels seus interessos.
La primera sortida va ser a les coves de l’Espluga de Francolí. En aquesta excursió ens vam endinsar a la Prehistòria i vam poder entrar comprendre una mica com vivien els nostres avantpassats a les coves com a nòmades i després com a sedentaris. També vam poder dibuixar alguna escena de caça tal i com ho feien antigament. Arrel d’aquesta sortida, ens van sorgir preguntes com “si no hagués caigut el meteorit, encara hi hauria dinosaures?” o bé “per que les persones caminem?” i “per
que les persones pintem i fem obres d’art?”.
La segona sortida que van poder triar va ser el Cosmocaixa, on vam poder visitar el museu i vam poder fer dos tallers: un sobre matemàtiques manipulatives i l’altre sobre un viatge per la línia del temps. D’aquesta visita vam poder extreure preguntes com “com s’ha inventat el Wifi i com ha canviat la tecnologia al llarg del temps?” i “ què és el número Pi i per què serveix?”.
Finalment, també vam poder anar d’excursió al delta de Llobregat on vam poder fer un itinerari i vam poder observar l’entorn del delta i la seva flora i fauna. I això acompanyats dels avions del Prat! Ens van sortir preguntes com “Què són els microplàstics?” o “Per què les serps canvien de pell?”.
Per poder tancar aquesta ronda de genera i remoure, vam voler acabar amb una sessió al cine del Parroquial, on vam poder visualitzar la clàssica “Tiempos modernos”. Va ser una pel·lícula molt diferent de la que estem acostumats i ens va remoure força. Ens van sortir interrogants com “com es va fer la primera pel·lícula?” o “per què les coses s’han de pagar amb diners?”.
Després de totes aquestes experiències viscudes, un cop a l’aula, vam poder posar-les en comú i fer una pluja d’idees de preguntes interessants. Amb aquestes vam fer un procés de contrast individual i grupal per poder triar-ne algunes per proposar a tota la Comunitat de Mitjans. Aquestes preguntes, reflexionades i consensuades amb el gran grup seran el punt de partida per investigar i profunditzar un tema, articulant el desenvolupament de diferents saber que fan de l’aprenentatge un motor per a la vida.
És aquí on volem posar l’accent, en crear un entorn educatiu que té en compte la màgia de l’aprenentatge, aquell instant on et trobes amb una experiència que suscita a connectar amb la curiositat, el voler saber més, el preguntar-te que passa, com si fos un llampec interior que motiva de dintre a fora a voler expandir-te. Amb aquest generar per poder remoure els infants es fan protagonistes de la investigació per tal d’aprofundir i generar un procés viu d’aprenentatge. Aquest procés no deixa de banda allò que per nosaltres és essencial, despertar curiositat davant la vida i des d’aquí aprendre a desplegar mecanismes per poder donar respostes. Aquesta és una qualitat intrínseca en l’ésser humà que cal propiciar, afavorint així el desenvolupament de la competència d’aprendre a aprendre al llarg de la vida.